A körforgalmakkal kapcsolatos tudnivalók

1. A körforgalom története, meghatározása, fajtái

A körforgalom története

1910-ben alakítottak ki először Angliában olyan csomópontot, ahol körforgalomban haladtak az akkori járművek (lovas szekerek, fiákerek, illetve néhány automobil). Hazánkban és Európa más országaiban is voltak hasonló megoldások, például Nyírbátor központjában, amely nem hasonlít a mai korszerűnek nevezett körforgalomhoz.

Ezt forgalomszervezési módszerekkel megváltoztatták, ma már négy egyirányú forgalmú út határolja Nyírbátor főterét.

1966-ban épült meg Angliában az első, a közlekedés biztonságát szolgáló körforgalom, amely a megnövekedtet forgalomsűrűség mellett is biztonságossá tette a keresztező utakon való továbbhaladást. A 1970-es évek végén Franciaország is átvette ezt a csomópont kialakítást. A 1990-es évek elejétől azonban Európa országaiban és Magyarországon is jelentősen elterjedt ezek megépítése. Hazánkban 1990-ben épült meg az első modern körforgalom az 53-as és az 55-ös számú főútvonal találkozásánál.

A párhuzamos közlekedésű utak terjedésével igény alakult ki a párhuzamos közlekedésű körforgalmú csomópont kialakítására, amely Kecskeméten az 5. sz. főúton épült meg 1998-ban koncentrikus kialakítású körforgalomként. Mivel az átbocsátó képessége alacsony és a kihajtó ágon nagy gyakorisággal fordultak elő anyagi káros balesetek, a legtöbb koncentrikus kialakítású körforgalmat mára leváltotta a spirális kialakítású, illetve a turbó körforgalom (Szolnok 4. sz. főút).

Jelenleg Győrben található az egyetlen fényjelző készülékkel ellátott többsávos körforgalmú csomópont.

Magyarországon több mint 500 körforgalom található, melyből 16 párhuzamos közlekedésű úton hivatott szolgálni a biztonságos továbbhaladást.

A körforgalmak terjedésének okai:

  • Növekvő forgalomsűrűség mellett is képes alacsonyabb baleseti kockázattal biztosítani a járművek továbbhaladását az utak találkozási pontjainál, a hagyományos útkereszteződésekhez viszonyítva.

  • Egyenletesebb járműhaladást tud biztosítani a kereszteződésekhez képest akár táblával, akár fényjelző készülékkel van a forgalom szabályozva.

  • Üzemeltetési költségei nincsenek.

  • A körforgalmú csomópont a legkedvezőbb közlekedésbiztonsági mutatókkal rendelkező szintbeli csomópont.

  • Nagy biztonsággal átvezethető a gyalogos és kerékpáros forgalom, a körforgalom úttestének igénybevétele nélkül.

A körforgalom meghatározása és főbb ismérvei:

  • A körforgalom egy olyan út, ahol a körbezárt terület a vezető bal keze felől esik.

  • Az útteste teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak számít.

  • Valamennyi betorkoló út irányából "Körforgalom" tábla jelöli.

A körforgalmú csomópontok fajtái, kialakításuk szerint:

  • Mini.

  • Egysávos.

  • Többsávos (koncentrikus, spirális, vagy turbó kialakítású).

  • Jelzőlámpás.

A körforgalom úttestén járművel tilos:

  • megállni,

  • megfordulni,

  • hátramenetet végezni.

2. A körforgalom megközelítése, és az azon való továbbhaladás ->





© Kotra Kft.